Waarom is de driver bij Ilumnia bovenop de luidspreker geplaatst?
Ilumnia had als uitdaging om alle fouten van dynamische luidsprekers te elimineren. De zwevende conus heeft de meeste fouten, zoals vervorming, compressie, non-lineair gedrag, traagheid en resonantie weggenomen. Bleef over het zogenaamde Doppler effect, waar 2-wegs dynamische luidsprekers last van hebben. Dit effect laat zich het beste uitleggen als een vervorming in het geluid dat optreedt als een hoge- en een lage toon op hetzelfde moment door dezelfde driver (de mid-laag driver) worden weergegeven. De toonhoogte van het hoog neemt dan toe hoe verder de conus als gevolg van de lage toon uitslaat en andersom. Het is vergelijkbaar met het geluid van een trein die voorbij rijdt. Die verandering in toonhoogte is echter alleen hoorbaar als je het hoort in de richting van het bewegende object (de conus die recht voor je hangt of de trein die “recht op je afrijdt”. Als de conus een andere kant op straalt (bijvoorbeeld naar boven), dan is dit effect niet waarneembaar (net zoals als je 500 meter van de spoorbaan afstaat). De Ilumnia LEMS driver is op de Magister onder een hoek van 9 graden bovenop de kast geplaatst (bij Vocalis 13 graden) om dit Doppler effect nagenoeg op te heffen. Daarmee is de Ilumnia eigenlijk een omni-directionele luidspreker, maar ook weer niet helemaal.